Miltei kaikki myynnin valmennukset tuottavat välittömiä tuloksia. Ne eivät kuitenkaan jatku pitkään. Useimmat myyntivalmennukset sisältävät aina jotain käyttökelpoista tietoa. Välittömästi valmennuksen jälkeen myyjät ottavat käyttöön idean tai pari ja saavat kaupan, jota he eivät olisi aikaisemmin saaneet. Välitön ROI! Mahtavaa! Mutta muutaman kuukauden kuluttua he palaavat vanhoihin toimintatapoihinsa. Sitä kutsutaan taantumiseksi.
Jotta voit välttää kehittämisen sudenkuopat yrityksessäsi on huolehdittava seuraavista seikoista:
- Sisältö on hyvin dokumentoitu, looginen ja myyntiprosessi vaikuttaa asiakkaan hankintaprosessin etenemiseen. Sen vaiheet otetaan käyttöön asiakasseurantajärjestelmässänne (CRM:ssä).
- Painopiste on kriittisissä, kilpailuetua rakentavissa myyntitaidoissa, kuten asiakassuhteen rakentamisessa, kohtaamisten suunnittelussa, tiedonhankintakyvyssä, ratkaisun esittämisessä sekä asiakkaan sitouttamisessa yhteistyöhön ja vuorovaikutuksen hallinnassa asiakaskohtaamisissa.
- Kehittämisen on oltava täysin räätälöity yrityksellenne ja sen on tuettava päämäärienne saavuttamista. Myyntihenkilöstön on nähtävä kuinka opittavat asiat helpottavat heitä ja yritystänne saavuttamaan halutut tavoitteet. Tässä auttaa työskentely aitojen asiakastilanteiden kanssa.
- Käytäntöön vienti on suunniteltu perinpohjaisesti ja se sisältää myyjien kenttätyöskentelyn coaching-prosessin.
- Kehittämiseen on rakennettu jatkuva osaamista syventävä ja muutosta vahvistava osa, jolla varmistetaan taitojen jokapäiväinen käyttö.
- Oppimista ja uusia käytäntöjä mitataan. ”Mitä mitataan, myös opitaan!”
Mikäli myynnin johto ei ylläpidä ja kehitä myynnin suorituksia, tavoitteet jäävät yleensä toteutumatta. Myynnin esimiehet tulisi valmentaa samoihin taitoihin kuin myyjätkin. Lisäksi heidät tulisi valmentaa myyjien coachaamiseen ja koko myyntiprosessin hallintaan.
Vältä kehittämisen sudenkuopat. Me voimme auttaa.
Soita 0400-433048 tai lähetä sähköpostia info@interaction.fi