Tarjousten tekemisen edellytyksiä

Ennen kuin lähdet tekemään tarjousta, on muutamien perusasioiden oltava kunnossa:

  1. Olet tehnyt tarvekartoituksen ja tiedät tarkasti asiakkaan nykytilanteen sekä taloudelliset ja muut arvot sekä haetut tulokset ratkaisulta.
  2. Tiedät, ketkä osallistuvat asiakkaalta tarjouksen arviointiin ja olet keskustellut kaikkien kanssa ja/tai tavannut heidät.
  3. Olet sopinut tapaamisesta, johon kaikki päätöksentekijät osallistuvat ja jossa ratkaisuehdotustanne tutkitaan yhdessä.

Kriittisiä menestystekijöitä merkittävien tarjousten voittamiseksi

  1. Ymmärrä asiakkaasi toimintaympäristö ja heidän haasteensa – osoita nämä aina tarjouksessa.
  2. Määrittele tarjoushallinnan prosessi ja hio sitä jatkuvasti.
  3. Kehitä kunkin asiakkaan vaatimusmatriisi ja monitoroi sitä prosessin edetessä.
  4. Pidä aivoriihi teemojen väittämistä ja linkitä soveltuvat edut ominaisuuksiin.
  5. Vältä tukeutumista tarjousalustoihin – ne eivät näytä asiakaskohtaisesti räätälöidyiltä.
  6. Seuraa käsikirjoitusta prosessin etenemistä ja auttaaksesi tiimisi jäseniä etenemään.
  7. Räätälöi käsikirjoitus jokaiseen merkittävään myyntimahdollisuuteen.
  8. Vahvista, että ymmärrät asiakkaan vaatimukset oikein.
  9. Kuvaa tarjouksessasi palvelunne prosessi. Se antaa asiakkaalle kuvan, että olette tehneet tätä ennenkin ja lisää luottamusta.
  10. Kuvaa toteutus aikajanalla. Se auttaa asiakasta näkemään mitä vaiheita toteutuksessa on ja milloin on aloitettava.
  11. Kommunikoi toimintasuunnitelma sisäisesti.
  12. Valitse toteutustiimi siten, että se vahvistaa arvoehdotustanne.

Muista!  Kun esittelet tarjouksen asiakasyrityksen päätöksentekijöille, tutkimustemme mukaan voittomahdollisuutesi parantuvat voittomahdollisuutesi moninkertaisesti. Ehdota siis tarjousesittelyä aina kun voit.

Pyydä lisätietoja: https://www.interaction.fi/contact/ tai soita 0400 433038 ja sovi tapaaminen käytäntöjenne kehittämiseksi.

Jarkko Oksa